In Google Analytics kun je in het Acquisitie rapport zien waar jouw websiteverkeer vandaan is gekomen. Oftewel, via welke kanalen zijn ze op jouw website terecht gekomen. Dat kan bijvoorbeeld via de organische zoekresultaten zijn, via Google Ads campagnes of Social Media. Het kan ook zijn dat ze via een verwijzing op jouw site zijn gekomen. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer er naar jouw website wordt gelinkt vanaf een andere website. Er wordt dan verwezen naar jouw website. Deze verwijzingen vind je in het rapport: Acquisitie >> Alle verkeer >> Verwijzingen.
Deze functie is voor webshops interessant om betaalproviders uit te sluiten. Webshops zien namelijk betaalproviders bij referrals staan. Dat is normaal. Wanneer een gebruiker namelijk een bestelling gaat afronden wordt hij doorgestuurd naar het betalingsproces van zijn of haar eigen bank. Bijvoorbeeld de ABN. De klant verlaat hiervoor even je website, voltooid de betaling en keert vervolgens weer terug naar de website. Omdat de betaling van de ABN via een ander domein verloopt (abnamro.nl), wordt er bij terugkeer op de website automatisch een nieuwe sessie gestart. Deze nieuwe sessie krijgt dan als verwijzing het domein van de ABN mee. Om ervoor te zorgen dat er niet telkens een nieuwe sessie gestart wordt, kan je deze betaalproviders uitsluiten.
Waarom betaalproviders uitsluiten in Google Analytics?
Als de verwijzing wordt toegekend aan de betaalprovider, dan zie je niet de originele bron. Je weet dus niet via welke website de klant jouw website heeft gevonden. Dat is natuurlijk niet goed en het geeft een verkeerd beeld van de echte verwijzingen. Je mist te veel data om hier eventueel op bij te kunnen sturen. Om dit op te lossen kun je al deze betaalproviders uitsluiten, zodat de oorspronkelijke bron (die website waar de link op staat) in de rapportages zichtbaar wordt.
Door de betaalproviders toe te voegen aan de lijst met verwijzingsuitsluitingen in Google Analytics zorg je ervoor dat er niet een nieuwe sessie wordt gestart. Het domein dat wordt uitgesloten wordt dan overgeslagen.
Betaalproviders toevoegen aan lijst met verwijzingsuitsluitingen
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics doe je bij Beheerder >> Trackinginfo >> Lijst met verwijzingsuitsluitingen. Door op de rode button ‘verwijzingsuitsluiting toevoegen’ te klikken kun je een uitsluiting toevoegen.
Hoe weet je nu welke uitsluitingen je moet toevoegen? Dat ligt aan de betaalmogelijkheden die je in jouw webshop aanbiedt. Als het goed is bied je iDeal aan, dus voeg dan sowieso alle grote Nederlandse banken toe. Lever je ook aan België? Of heb je Belgische klanten in Nederland, voeg dan ook de Belgische betaalproviders toe. Bied je PayPal aan, voeg dan paypal.com toe. Etc.
Kom je er nog niet uit en wil je graag hulp bij het uitsluiten van betaalproviders? Neem dan contact met mij op of kijk eens bij de online marketing specialisten bij The Brandboost Company.